برگزاری اولین نشست کتابخوان کتابخانه عمومی آیت الله حیدری

[cb:blog_page_title]

[cb:blog_slogan]

[cb:blog_page_title]

[cb:blog_title]
[cb:blog_page_title] [cb:blog_address]

عنوان: اسلام و اروپا همزیستی یا خصومت/ نوشته: اینگمار کارلسون/ ارائه دهنده: معصومه عباسی زاده

اینگمار کارلسون در کتاب حاضر می‌کوشد تا با بیان پیشداوری‌های افسانه‌واری که درباره اسلام و مسلمانان در اروپا وجود دارد، ماهیت واقعی تهدیدهایی که ادعا می‌شود زیر پرچم سبز اسلام پنهان است، بر ملا سازد .او تاکید می‌کند که تهدید بودن اسلام برای جهان غرب کاملا بستگی به نوع رفتار خود غربی‌ها دارد . وی در مقدمه کتاب آورده است" :در این جا، سعی می‌شود تا پیش فرض‌هایی که از دیروز تا امروز درباره اسلام وجود داشته مورد بررسی قرار گیرد و عوامل گسترش بنیادگرایی اسلامی و تاثیرات سیاسی امروز آن توضیح داده شود .نظام سیاسی و اقتصادی اسلام در دو بخش کتاب به طور خلاصه بیان شده و هم خوانی و عدم هم خوانی آن با دموکراسی و اقتصاد مدرن مورد بررسی قرار گرفته است .همچنین تطابق قرائت‌های قرآنی با اقتصاد مدرن و دموکراسی و نیز نقش اسلام در جمهوری‌های آسیای مرکزی و میزان تاثیرگذاری آن بر جنگ بوسنی از بخش‌های دیگر کتاب است . نتیجه‌ای که از مطالعه این کتاب حاصل می‌شود این است که بنیادگرایی فزاینده در پی "نبردی مقدس "برای حمله به غرب نیست .به علاوه رهبریت اسلامی که توانایی سازماندهی چنین جنگی را داشته باشد نیز موجود نیست .چه، تضادها و خصومت‌هایی که بین مذاهب گوناگون جهان اسلام چهره می‌نماید به مراتب بیش از نفرتی است که در میان مسلمانان نسبت به غرب احساس می‌شود ."

عنوان: نگاهی کوتاه به زندگی زینب کبری(س)/ نوشته: هاشم رسولی محلاتی/ ارائه دهنده: نازنین مرادی

نویسنده کتاب در آغاز با بحثی مختصر، پیرامون نام و کنیه حضرت زینب(س) می‏ نویسد: «زینب در لغت به معنای درخت نیکومنظر آمده و ممکن است مخفف از زین و أب باشد؛ یعنی زینت پدر...از القاب حضرت زینب(س)، که در روایات آمده عقیله یا عقیله بنی هاشم به معنای زن ارجمند و یکتا در خاندان خود است... وی سپس به دوران کودکی، ازدواج حضرت زینب(س) با عبدا... بن جعفر و شخصیت شوهر وی پرداخته، آن گاه به سراغ فعالیت حضرت زینب(س) در شهر کوفه در مدت چهار سال پایانی عمر شریف علی بن ابی طالب(ع) رفته و بحث تفصیلی خود را در محور شمّه ‏ای از فضایل زینب(س) پی می‏گیرد..رسولی محلاتی در ادامه این اثر با پرداختن به سفر تاریخی حضرت زینب(س) به کربلا می‏ نویسد: «بهترین جلوه ‏گاه برای شناخت شخصیت وجودی زینب، همان سفر تاریخی کربلا و مطالعه ماجرای جانگداز واقعه«طف»و به دنبال آن، خواندن داستان اسارت زینب(س) و همراهان او در کوفه و شام و برخورد با ستمگران و یاغیان آن زمان است، که تاریخ، جزییات آن را ثبت کرده و عظمت فوق ‏العاده دختر علی(ع) را جلوه‏ گر ساخته است و همان قسمت های اندکی که در این مسافرت ثبت شده، می‏ تواند بهترین نمونه و الگو برای معرفی شخصیت والا و روح باعظمت و کمالات وجودی آن بزرگ بانوی اسلام در طول عمر پنجاه و چند ساله‏ اش باشد و ما را از جست و جوی بحث بیشتر در این باره، بی ‏نیاز و مستغنی سازد».

عنوان: فلسفه و عوامل جاودانگی نهضت عاشورا/ نوشته ابوالفضل بهشتی/ ارائه دهنده: دلنیا میرزایی

عاشورا، حماسه ‏ای شورانگیز در تاریخ بشری است که مرزهای جغرافیایی و حتی اعتقادی را درنوردیده و احساسات میلیون‏ ها انسان را به طرزی شگفت به خود مشغول ساخته و مُهرِ جاودانگی بر خود زده است. اینک سؤال این است که فلسفه و عواملِ این جاودانگی چیست؟اثر حاضر در پی آن است که با استمداد از آموزه های دینی و عقلی، «فلسفه و عوامل جاودانگی عاشورا» را بیان نماید. مباحثی كه در این كتاب در باب قیام عاشورا مطرح می‌شود از این قرار است: "فلسفه جاودانگی نهضت عاشورا"، "علل جاودانگی نهضت عاشورا"، "حسین (ع) محبوب دل‌ها و مهمان قلب‌ها"، "جامعیت عاشورائیان"، "مدیریت و رهبری امام حسین (ع)"، "كاروان تبلیغی عاشورا"، "رهنمودها و راه‌كارهای پیشوایان معصوم و پاسداری از نهضت عاشورا" و "صحنه‌های نورانی و ظلمانی عاشورا.

عنوان: طبیعت و حکمت پژوهشی در برهان نظم/ نوشته: ابراهیم دیلمی/ ارائه دهنده: فاطیما رشنوادی

برهان نظم یکی از مشهورترین برهان‌ها برای اثبات وجود خداوند است. این راه خداشناسی، تأمل در نشانه‌های خدا درجهان و به تعبیر قرآن کریم «تفکر در آیات الهی» است. این استدلال، تاریخی به بلندای عمرانسان دارد راه یابی عقلانی از طبیعت به خداوند، چهره های گوناگونی دارد که در هریک از آن ها بر صفت خاصی از طبیعت تاکید می شود. نوشتار حاضر به بیان آنچه که عقل با توسل به چهره ی نظامند طبیعت، سامان داده و به برهان نظم شهره گشته می پردازد

عنوان: زن، دین، اخلاق / نوشته: دکتر نوال السعداوی، دکتر هبه رئوف عزت / ارائه دهنده: کانی سلطان بیگی

کتاب زن ،دين ،اخلاق از 2نظر گاه مختلف آن گونه که از نام کتاب مشخص است بررسي مسائل زنان از بعد ديني واخلاقي وبه قلم دو نويسنده با طرز تفکري متفاوت نگاشته شده است .بخش نخست کتاب که به قلم  دکتر نوال السعداوي از فارغ التحصيلان دانشگاه قاهره در رشته ي پزشکي است در برگيرنده ي بحث هاي گوناگوني چون زن صالح کيست ؟،رابطه اخلاق با دين يا سياست ،آزادي زن ،جداسازي دين از زندگي زنان وحرکت روبه ترقي و...مي باشد. بخش دوم کتاب که به قلم دکتر هبة رئوف عزت نگاشته شده بايد گفت: با ديدي واقع بينانه تر ودقيق تر به مسائل مربوط به حوزه ي زنان پرداخته است نويسنده ي اين بخش به طرح موضوعاتي چون زن ،دين ،اخلاق ،تجربه کردن اخلاق ونظام هاي اجتماعي ،اخلاقيات ايمان نه اخلاقيات زن ،اسلام ضد پدر سالاري و....مي پردازد .اودر اثناي مقدمه ي خود به توضيحاتي از مکاتب مختلف فکري وفلسفي چون سکولاريسم ،مارکسيست ،مدرنيسم و...بسنده کرده وظهور وبروز جنبش هايي چون جنبش فمنيسم رابررسي مي کند وي معتقد است جنبش فمنيسم تنها براي احقاق حقوق از دست رفته ي زنان تلاش نمي کند بلکه اين جنبش به دنبال آن است تا فضاي موجود بين زن ومرد را به ميدان مسابقه اي تبديل کرده وبرتريت جنس مونث را اثبات کند.

عنوان: حیات جاوید/نوشته محمد محسن حسینی طهرانی/ ارائه دهنده: مبینا جمالی

این کتاب شریف شرح و تفسیری است شیوا و رسا، بر وصیت‌نامه معجز بیان حضرت أمیرالمؤمنین علی بن أبی‌طالب به فرزندشان امام حسن مجتبی علیهما السّلام که در بازگشت از جنگ صفّین در منطقه‌ای به نام حاضرین بیان فرمودند. از آنجا که مرحوم علاّمه آیة الـله حاج سیّد محمّد حسین حسینی طهرانی ـ رضوان الـله تعالی علیه ـ در و صیت‌نامه اخلاقی و سلوکی خویش قرائت این آئین‌نامه فلاح و رستگاری را فرض و واجب نموده و از طرف دیگر بنا بر توصیه ایشان در مطلع انوار، ج 4، ص 523، مبنی بر لزوم ترجمه‌ای صحیح و روان و انتشار آن در روز عید غدیر به عنوان عیدی، انگیزه‌ای شد که حضرت آیة الـله حاج سیّد محمّد محسن حسینی طهرانی به نگارش شرح و تفسیری پیرامون این وصیت‌نامه اقدام نمایند. لیکن چون برخی شروح و ترجمه‌هائی که تا کنون بر این وصیت معجزبیان أمیرالمؤمنین علیه السّلام نوشته شده بود خالی از لطف بوده، و چه بسا نگاه گزینشی و سلیقه‌ای به برخی از فقرات این دستورالعمل زندگی و اکسیر سعادت نموده بودند، لذا ایشان رد و ایرادها و نقض و ابرام‌هائی نیز پیرامون این شروح نموده‌اند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 28 آذر 1397 | 8:35 | نویسنده : معصومه رشیدی |

.: Weblog Themes By K 2 C O D :.